CONSTITUTIONAL COURT OF SOUTH AFRICA

Case CCT 48/15
In the matter between:
AYANDA MTYHOPO Applicant
and
SOUTH AFRICAN MUNICIPAL WORKERS UNION
NATIONAL PROVIDENT FUND Respondent

Neutral citation:  Mtyhopo v South African Municipal Workers Union National
Provident Fund [2015] ZACC 32

Coram: Mogoeng CJ, Moseneke DCJ, Cameron J, Jafta J, Khampepe J,
Madlanga J, Matojane AJ, Nkabinde J, Van der Westhuizen J,
Wallis AJ and Zondo J

Judgment: Cameron J (Unanimous)

Decided on: 1 October 2015

Summary: Section 16 of the Constitution — freedom of expression —
defamation — interdict — unconstitutional prior restraint of

speech — words not defamatory — interdict set aside

ORDER

On appeal from the Eastern Cape Division of the High Court, Grahamstown:



1. Leave to appeal is granted.

2. The appeal is upheld.

3. The order of the Eastern Cape Division of the High Court,
Grahamstown, is set aside. In its place is substituted: “The application
is dismissed with costs”.

4. The respondent must pay the applicant’s costs.

JUDGMENT

CAMERON J (Mogoeng CJ, Moseneke DCIJ, Jafta J, Khampepe J, Madlanga J,
Matojane AJ, Nkabinde J, Van der Westhuizen J, Wallis AJ and Zondo J):

Introduction

[1]  The applicant, Mr Ayanda Mtyhopo, is a member of the South African
Municipal Workers Union National Provident Fund (Fund). He lives in
Kwa-Nobuhle, Uitenhage and works for the Nelson Mandela Bay Metropolitan
Municipality, Eastern Cape Province. He is the spokesperson for 99 disaffected
members of the Fund. They have long been unhappy with the Fund’s administration
and management. They wanted to leave it, but, after trying various ways out, they
found themselves thwarted. The impasse gave rise to angry feelings on both sides,
and to words. Mr Mtyhopo uttered them. They are at the centre of his application for

leave to appeal.

[2] The Eastern Cape Division of the High Court, Grahamstown, per Tshiki J
(Grahamstown High Court), granted the Fund a broad order against Mr Mtyhopo. He
was interdicted from—
(a)  “[p]ublishing any false and/or defamatory matter about the [Fund]”; and
(b)  “[c]ausing, whether directly or indirectly, or from allowing any

publication or representation about the [Fund]” to the effect that—



CAMERON J

(1) there is any order binding on the Fund issued by the Pension
Funds Adjudicator (Adjudicator) relating to a complaint lodged
by Mr Mtyhopo and other Fund members relating to the Fund’s
refusal to allow them to transfer to another pension fund of their
choice; or

(1) the Fund has failed to comply with any order issued by the

Pension Funds Adjudicator or by any court or other tribunal.!

Mr Mtyhopo was also ordered to pay the Fund’s costs on the punitive scale as
between attorney and client.> He now seeks leave to appeal against the entirety of the

order.

Background

[3] The background is this. What blocked Mr Mtyhopo and those for whom he
spoke from leaving the Fund was a collective agreement concluded in the
South African Local Government Bargaining Council (bargaining council). From
2000, the Council imposed a moratorium on inter-fund transfers, pending negotiations

on the structure of municipal pension funds.

[4]  Frustrated after years of trying to leave the Fund, Mr Mtyhopo lodged a
complaint with the Adjudicator. There he succeeded.®* The Adjudicator concluded
that the Fund’s rules permitted its members to move their memberships to a different
fund. But the Fund appealed, as was its statutory entitlement, against this decision to
the South Gauteng High Court, Johannesburg (Johannesburg High Court).* At the
time of the proceedings in that Court, Mr Mtyhopo and the other members did not

have legal representation and were unable to intervene. The appeal was unopposed.

! South African Municipal Workers Union, National Provident Fund v Mtyhopo [2014] ZAECGHC 48; 2014
JDR 1145 (ECG) (Grahamstown High Court judgment) at paras 38-9.

2 Id at para 38.

3 Mtyhopo and Others v South African Municipal Workers’ Union National Provident Fund [2013] 2 BPLR 203
(PFA); [2013] JOL 30280 (PFA) (Adjudicator’s decision).

4 See section 30P of the Pension Fund Act 24 of 1956.



CAMERON J

On 15 November 2012, the Johannesburg High Court upheld the Fund’s appeal. It set
aside the Adjudicator’s decision. It seems to have done so in unopposed motion
proceedings, without a judgment clarifying the grounds for its order — or even whether
it upheld the Fund’s objection to the Adjudicator’s jurisdiction — and without reaching

the merits of Mr Mtyhopo’s complaint.

[5] Within the same week of the ruling of the Johannesburg High Court,
Mr Mtyhopo initiated communication with Ms Rochelle de Kock, a journalist at
The Herald, a newspaper in Port Elizabeth. She subsequently published an article in

print on 18 February 2013. The following is an extract from the article:

“The SA Local Government Bargaining Council placed a moratorium on the transfer
of municipal workers between various pension and retirement funds in 2000 and has

yet to lift the ban.

The group of 99 said the ban infringed on their constitutional rights to freedom of

association.

Spokesman for the group Ayanda Mtyhopo said they had spoken to SAMWU [a
municipal workers’ union], the SA Local Government Association (SALGA) and the

Bay Municipality about their grievances, begging them to intervene, but with no luck.

The group also took the matter to the Pension Funds Adjudicator — a body which
investigates and resolves pension fund disputes — which ruled in their favour in June

last year. This had not, however, influenced the bargaining council’s decision.

‘[Despite] numerous discussions with representatives of [the Fund] and letters of
termination, we have not been successful and find ourselves disadvantaged in many

ways. . .” Mtyhopo said.

Other grievances are that the [Fund] was embroiled in a scandal in which R800 000

was allegedly stolen.”

[6] The Fund complains that the newspaper article represented it as uncooperative
and, worse, tainted by scandal. And, mysteriously, it mentioned only the
Adjudicator’s decision, without explaining that the Fund had succeeded in overturning

it. This incensed the Fund. Two issues in particular evoked its ire. First, it said



CAMERON J

Mr Mtyhopo had intentionally misled the journalist by not informing her that the Fund
had successfully appealed against the Adjudicator’s decision. Second, it complained
about the statement that the Fund was “embroiled in a scandal in which R800 000 was

allegedly stolen”.

[7]1  The Fund demanded a retraction. This The Herald published two days later, on
20 February 2013. The retraction, of course, has no direct bearing on the Fund’s
litigation against Mr Mtyhopo. It may have been published for purely commercial
reasons, or for the sake of keeping the peace or hearing the other side. A second
observation is warranted. The fact that 7he Herald published a retraction surely
impacted very considerably on the need for further steps against Mr Mtyhopo. The
retraction of the newspaper article, within 48 hours, surely remedied any harm or

misapprehension that had arisen.

[8]  But the retraction did not appease the Fund. It also confronted Mr Mtyhopo.
In a lawyer’s letter, it said he had acted in bad faith by deliberately providing the
journalist with false information. It said he had made “wrongful and intentional false
representations of fact knowing that such statements would induce the reporter to act
on those false statements and report it to the public at large”. For his part,
Mr Mtyhopo has at all stages accepted that he prompted the newspaper article and that
broadly it correctly quoted him.

[9] The Fund now sought a wide-ranging undertaking from Mr Mtyhopo. It
demanded that he, “with immediate effect, cease to communicate with the press, or
otherwise make public statements about any matter relevant to the Fund, in particular
relating to the aforesaid complaints and determinations, or make any defamatory or

untrue statements about the Fund”.

[10] In more detail, the Fund required an undertaking “at least” that Mr Mtyhopo
would “cease to communicate any and all information and opinions by any means of

communication and regardless of the origin of such information and opinions” about



CAMERON J

the Fund to any members of the press, any persons in public, or to any person in
private, “seeking to induce such person to communicate the information or opinions to
the press or to the public, whether directly or indirectly, intentionally or

unintentionally”.

[11] In response, Mr Mtyhopo dug in. He refused to give the undertaking. So the
Fund applied for an interdict restraining Mr Mtyhopo from, among other things,
publishing or allowing any other person, including the members he represented, to
publish any defamatory or false statements about the Fund. The proceedings were not
against the newspaper or the reporter, but against Mr Mtyhopo only. The Fund
asserted that, though it was not a trading corporation, Mr Mtyhopo’s statements put it
at risk of pecuniary harm. In its founding affidavit the Fund said that the article might
undermine members’ confidence in its management and lead to more members

wishing to leave, with the risk of continued litigation.

[12] In his affidavit opposing the relief sought, Mr Mtyhopo denied that his
statements carried in the article were defamatory. He claimed that they were not
untrue because he did not know that the Johannesburg High Court had overruled the
Adjudicator’s decision in the Fund’s favour. He said the correspondence from the
Fund’s attorney was “filled with jargon”. This left him unsure about what it meant.
He also denied defaming the Fund. He asserted that the scandal claim was “all but
admitted by the Fund” in its response to the Adjudicator. And, he said, the
undertaking the Fund sought from him, on pain of the ensuing litigation, was

“unjustifiably onerous”.

[13] The Grahamstown High Court’s judgment, as its punitive costs award showed,
was a stinging rebuke to Mr Mtyhopo. It held that what he caused to be published in
The Herald was “not the truth”. The Court found his claimed ignorance about the
Johannesburg High Court ruling in favour of the Fund was not credible. The notion of

a language barrier preventing him from appreciating the significance of the Court’s



CAMERON J

order was far-fetched. He was only pretending not to understand.> It also found that
the requirements for an interdict, including that no other remedy be available, were
met. The Court held that damages would be an insufficient remedy® because if
Mr Mtyhopo could not afford to pay those damages, “there would be no wisdom in
proceeding with such a claim and an interdict would turn out to be the only

satisfactory remedy”.”

[14] On 14 October 2014, the Grahamstown High Court refused Mr Mtyhopo leave
to appeal. So did the Supreme Court of Appeal, on 2 March 2015.

In this Court

[15] In directions dated 13 May 2015, the Chief Justice invited the parties to file
written argument on whether the interdict was justified; whether alternative relief was
viable; the implications of the interdict for freedom of speech; and whether the
interdict could have been tailored more narrowly.® After receiving the parties’

submissions, this Court decided to dispose of the matter without an oral hearing.

[16] In this Court, Mr Mtyhopo mounts a broad attack on the Grahamstown
High Court order. He makes three contentions:
(@) The Fund failed to meet the requirements for an interdict in a

defamation claim;

5> Grahamstown High Court judgment above n 1 at para 23.

¢ See Tullen Industries Ltd. v A de Sousa Costa (Pty.) Ltd. and Others 1976 (4) SA 218 (T) at 220A, which
notes that there are cases where “an award for damages [would be] a poor substitute”, cited with approval by the
Grahamstown High Court judgment id at para 37.

7 Grahamstown High Court judgment id.

8 The Chief Justice invited short written argument on—

“a) Whether the circumstances of this matter justify the relief imposed by the High
Court;

b) The viability of alternative relief in this matter;

c) The implications of the right to freedom of speech in this matter and how the

interdict granted by the High Court infringes on this right; and

d) Whether the terms of the interdict granted by the High Court could have been tailored
to limit the infringement of the right to freedom of speech.”



CAMERON J

(b)  The interdict is over-broad for several reasons, including that it is an
unconstitutional prior restraint of speech; and
(c)  If he had defamed the Fund, the Grahamstown High Court ought instead

to have an ordered apology.

[17] Mr Mtyhopo contends that neither the issue about the Adjudicator’s award nor
his claim about scandal amounted to unlawful defamation. He pointed out that he had
said that it was the bargaining council — not the Fund — that had been unswayed by the
Adjudicator’s decision. On the scandal, he submits his statement was true, the facts

were admitted by the Fund, and that publicising the scandal was in the public interest.

[18] He further denies that the defamation, if indeed it was that, was intentional. He
was confused as to the “true position” of the dispute and spoke only to what he
understood. The fact that his statements may have been erroneous, according to
Mr Mtyhopo, does not mean that they were defamatory, for he lacked the necessary

intent to defame.

[19] But these arguments are secondary to Mr Mtyhopo’s central concerns: that the
interdict was overbroad; there were better alternative remedies; and the interdict
imposed an unconstitutional prior restraint. He argues that an interdict is a remedy for
future wrongs, not past transgressions. Because the Fund had no reasonable
apprehension that Mr Mtyhopo would in future defame it, the

Grahamstown High Court erred in issuing so broad an interdict.

[20] There were, he furthermore contends, at least two remedies available to the

Fund: damages, or an apology. The Fund could have sought damages from both him

9

and The Herald — this would have redressed any harm.” Alternatively, the

Grahamstown High Court could have ordered him to apologise.'”

% See [7] above regarding the retraction The Herald published.

19 Dikoko v Mokhatla [2006] ZACC 10; 2006 (6) SA 235 (CC); 2007 (1) BCLR 1 (CC); Le Roux and Others v
Dey (Freedom of Expression Institute and Restorative Justice Centre as Amici Curiae) [2011] ZACC 4; 2011
(3) SA 274 (CC); 2011 (6) BCLR 577 (CC) (Le Roux); and The Citizen 1978 (Pty) Ltd and Others v McBride



CAMERON J

[21] Finally, Mr Mtyhopo urges that the interdict against him constitutes a serious
infringement on freedom of expression. Prior restraint of speech is among the most
serious infringements of freedom of expression.!! The interdict extends to any future
statement about the Fund, even those that might be lawful. It also restrains not solely
defamatory statements but also statements that are untrue, when no case of injurious
falsehood was made. This limits disclosure about scandals that might affect the
Fund’s operations and prohibits the indirect allowing or causing of defamatory
materials to be published by others. This, Mr Mtyhopo claims, makes him a guardian
of the Fund’s reputation. All this fails to meet the stringent requirement of narrowly

tailoring an interdict suppressing speech.

[22] The Fund contends that the Grahamstown High Court simply applied trite
principles in granting the interdict. Mr Mtyhopo’s statements plainly defamed the
Fund, infringing a clear right, and the only reasonable alternative was an interdict
since Mr Mtyhopo’s relative penury meant that a monetary judgment against him
would not be satisfied. Given Mr Mtyhopo’s hostility towards the Fund and his prior
pattern of bad faith, the Fund says it had a reasonable apprehension that he, or some

affiliate, would continue to defame it.

[23] The Fund further urges that it is not reasonable to expect it to seek redress from
The Herald since the newspaper was not responsible for the erroneous statements.
Nor would damages — which would be difficult to quantify — help against future

defamatory statements, which was the point of the litigation.

[24] On prior restraint, the Fund argues that the Grahamstown High Court

thoughtfully assessed whether the Constitution placed any limits on the common law

(Johnstone and Others, Amici Curiae) [2011] ZACC 11; 2011 (4) SA 191 (CC); 2011 (8) BCLR 816 (CC)
(McBride).

"' Print Media South Africa and Another v Minister of Home Affairs and Another [2012] ZACC 22; 2012 (6) SA
443 (CC); 2012 (12) BCLR 1346 (CC) (Print Media) and Midi Television (Pty) Ltd v Director of Public
Prosecutions (WC) [2007] ZASCA 56; [2007] 3 All SA 318 (SCA) (Midi Television).



CAMERON J

of defamation, which operates as a general law limiting the right to freedom of
expression. Furthermore, they argue that this case presented no novel issues that
would require the development of the common law, and note that the
Grahamstown High Court held that there was a reasonable apprehension that justified

an interdict.

Jurisdiction

[25] This Court has jurisdiction because the interdict affects the right to freedom of

expression.'?

Assessment

[26] The first question is whether The Herald article defamed the Fund. If the
answer favours Mr Mtyhopo, all the other issues fall by the wayside. The
Grahamstown High Court held that the Fund was defamed. Its central finding was
that what Mr Mtyhopo told the journalist about the Adjudicator’s decision was not the
truth. It then proceeded with some energy to consider Mr Mtyhopo’s defence of
ignorance and lack of understanding about the effect of the reversal by the
Johannesburg High Court of the Adjudicator’s decision. Mr Mtyhopo admitted the

Fund’s attorney informed him of the reversal.!?

12 Section 16 of the Bill of Rights provides:

“(1) Everyone has the right to freedom of expression, which includes—
(a) freedom of the press and other media;
(b) freedom to receive or impart information or ideas;
(c) freedom of artistic creativity; and
(d) academic freedom and freedom of scientific research.
2) The right in subsection (1) does not extend to—
(a) propaganda for war;
(b) incitement of imminent violence; or
(c) advocacy of hatred that is based on race, ethnicity, gender or religion, and

that constitutes incitement to cause harm.”

13 Grahamstown High Court judgment above n 1 at paras 22-5 and 29.

10



CAMERON J

[27] The Grahamstown High Court rejected all Mr Mtyhopo’s disclaimers. It found
that he was “well aware” of the outcome of the Johannesburg High Court battle when
the journalist interviewed him. This applied to both the Adjudicator’s decision and
the scandal. It is doubtful whether there is a sound basis for the
Grahamstown High Court’s finding that Mr Mtyhopo disingenuously raised a
language barrier in seeking to defend his supposed ignorance of the
Johannesburg High Court order in favour of the Fund. Mr Mtyhopo did not complain
that there was a language barrier beyond making the justified point that lawyers’
language is impenetrable. On 15 November 2013, he asked the Fund’s attorney for an
explanation as to whether the Adjudicator had been overruled. He received the
following reply: “Kindly note that the Fund’s appeal in both matters were today
upheld which resulted in the complainants’ complaints having been dismissed”.
Thereafter, in November 2012 and January 2013, he asked for the full judgment. In
March 2013, he complained that there was no full judgment. One may speculate that
with these inquiries Mr Mtyhopo wanted to ascertain whether the
Johannesburg High Court had overruled the Adjudicator on a technicality or on the

merits of her finding in his favour.

[28] At all events, the Grahamstown High Court found that when the newspaper
article appeared, “he knew very well that he was publishing something which was not
true”.'* This put paid, too, to his defence that he was innocent of defamatory intent.
Since courts do not encourage the deliberate publication of material the publisher
knows to be false, the Grahamstown High Court found that an interdict should be

1ssued.

[29] The Grahamstown High Court reasoned that because Mr Mtyhopo published
information he knew or ought to have known was not true, he had defamed the Fund,

which had therefore established its entitlement to an interdict:

141d at para 29.

11



CAMERON J

“The only relevant question is whether, in the opinion of the reasonable man with
normal intelligence and development, the reputation of the person concerned has been
injured. This is an objective approach and if so the words or behaviour are
defamatory to, and in principle wrongful against that person. In our case,
[Mr Mtyhopo] has published information which he knew or at least ought to have
known that it [was] not true and therefore, any conduct in attempting to or continuing

to deliberately publish false information should be discouraged at all costs as this

conduct could not be in the interests of justice and good order.”"®

[30] This approach to whether a statement is defamatory is mistaken. The
long-established test, as this Court recently put it in Le Roux, is that “a statement is
defamatory of a plaintiff if it is likely to injure the good esteem in which he or she is
held by the reasonable or average person to whom it had been published”.! So the
question is this: did the article diminish the Fund in the estimation of reasonable
readers? We may accept that Mr Mtyhopo’s disclaimers were implausible. But the
Grahamstown High Court omitted to consider the question whether the Fund was
defamed separately from the question whether Mr Mtyhopo misled the journalist by
not telling her that the Fund had successfully challenged the Adjudicator’s decision in
the Johannesburg High Court.

[31] The newspaper article, so far as it goes, is factually correct on the
Adjudicator’s decision. What the newspaper article leaves out is the fact that the
Johannesburg High Court overturned the Adjudicator’s decision at the instance of the
Fund. Did that defame the Fund? The question is whether the omission diminished
the Fund in the estimation of reasonable readers. A well informed reader would
certainly be entitled to know, and would want to know, about the
Johannesburg High Court decision. But, not knowing about it, would she think less of

the Fund? That seems very unlikely.

151d at para 32.

16 Le Roux above n 10 at para 91; McBride above n 10 at para 19; and Demmers v Wyllie and Others 1980 (1)
SA 835 (A): [1980] 1 All SA 391 at 842A-C.

12



CAMERON J

[32] The closest the newspaper article comes to defaming any institution or body is
what follows immediately after it tells readers about the decision in Mr Mtyhopo’s
favour. The article proceeds: “This had not, however, influenced the bargaining
council’s decision”. The allusion is not to the Fund. It is to the bargaining council.
When read in the context of the grievance the article sets out earlier — which was a
grievance against the bargaining council, and not the Fund — the reasonable reader
would at most think that this was a criticism of the bargaining council’s failure to lift
its moratorium on membership transfers. Although the article implies that the Fund is
responsible for the disgruntlement of the 99 disaffected members, it does not say, nor
does it imply, that the Fund failed to implement a decision by the Adjudicator that was

binding on it.

[33] In considering these aspects of the newspaper article, one must be careful not to
confuse disapproval of any lack of candour by Mr Mtyhopo in not disclosing to the
journalist the outcome of the Fund’s appeal with the question whether the article
defamed the Fund. Complete accuracy would have demanded that she be told of this,
but it does not follow that Mr Mtyhopo’s failure to do so made the article defamatory
of the Fund. One may accept that Mr Mtyhopo’s omission was disrespectful of the
journalist. And one may accept it was disrespectful of the readers he aimed to reach
through her. This may warrant disapprobation and perhaps even censure. But it does
not follow that his omission constituted actionable defamation. For that, it would
need to have the effect of reducing the Fund’s reputation in the estimation of ordinary
readers. And, on any reading of the article, that is not what the hypothetical

reasonable reader would conclude from the article.
[34] Then there is the article’s mention of the grievance that the Fund “was

embroiled in a scandal in which R800 000 was allegedly stolen”.  The

Grahamstown High Court made no separate assessment whether this statement was

13



CAMERON J

defamatory. It merely found, somewhat obliquely,'’ that the scandal allegation was
included in the Adjudicator’s overturned decision. It found that Mr Mtyhopo

libellously misled the journalist.

[35] This approach was mistaken. The Adjudicator made no finding about the
R800 000. She merely recorded both Mr Mtyhopo’s complaint about it, plus the
Fund’s response. Her entire determination,'® as well as her order,!” concerned solely

the Fund’s rules on transfers and the law relating to transfers.

[36] Her ruling was that the Fund—

“is directed to take all necessary steps to effect the transfer of the complainant’s

benefit in terms of its rules within eight weeks of the date of this determination”.?°

It is mistaken to suggest that the Adjudicator made any determination about the
allegedly stolen R800 000, still less that the Johannesburg High Court could have
overturned any decision on it in the Fund’s favour. The *“scandal” statement in the
newspaper article must be determined on its own defamatory nature and capability,
without burdening Mr Mtyhopo with the suggestion that he omitted to tell the
journalist about the Johannesburg High Court ruling that vindicated the Fund.

[37] So was it defamatory for The Herald to report that one of the grievances of the
disaffected group was that the Fund “was embroiled in a scandal in which R800 000
was allegedly stolen”? The answer is no. And the answer lies in the fact that the
Fund responded to the Adjudicator about Mr Mtyhopo’s complaint about the

R800 000. His complaint was that the Fund suffered “maladministration” and “as a

17 Grahamstown High Court judgment above n 1 at para 25, where the Court held that Mr Mtyhopo “knew very
well that the issue about R800 000 also formed part of the matters which were successfully challenged by the
Fund” in the Johannesburg High Court.

18 Adjudicator’s decision above n 3 at para 5.
9 1d.
2014 at para 6.

14



CAMERON J

result it is estimated that there is an amount of about R800 000 which cannot be

accounted for” by the Fund.

[38] The Adjudicator recorded Mr Mtyhopo’s claim without comment, and without
later assessment. But she was careful also to record the Fund’s response. She did so

equally without comment, and equally without assessing it. Her decision records this:

“According to [the Fund] there is no trustee who misused R800 000. However, the
money was paid to the trustee by the Momentum Group Limited and this company
refunded [the Fund] in 2009, together with interest. The person involved was
subsequently removed from the board. There has been no evidence produced by the
complainant [Mr Mtyhopo] that other funds grow at a faster rate than [the Fund]. The
complainant’s allegation that there are long delays in paying claims is a general

statement that has no basis. Members are paid as and when they submit proper

documentation.”?!

[39] This response affords the reason why Mr Mtyhopo did not defame the Fund. It
confirms that R800 000 was paid to a trustee; that the sum should not have been paid;
and that the trustee was in consequence removed from the Fund’s board. This is a
scandal. If it is not a scandal in what the Fund admitted to the Adjudicator, it is a
scandal in what it omits to say. Who was the trustee? How did he or she manage to
procure the payment into a personal account? What processes and procedures of the
Fund were so deficient that a major life insurer, Momentum Group Limited, wrongly
paid such a big sum to an individual board member? Was the money ever recovered
from the trustee? Was a criminal charge ever laid? Was the trustee ever prosecuted?
If so, what was the outcome? If not, why not? What later steps have been taken?
Have any board processes been revised to preclude a future repetition? If not, why
not? Have other funds and fiduciary institutions been alerted to the identity of the

trustee and to the circumstances of the payment so that there is no repeat?

21'1d at para 4.3.

15



CAMERON J

[40] In both what is said and in what is left out, there can be no clearer admission of
scandal. The repayment of the money by Momentum Group Limited did not close the
door on the taint. It only accentuated the importance of the questions the Fund’s

response to the Adjudicator did not address.

[41] Mr Mtyhopo and his group were entitled to feel aggrieved about the payment.
And they were right to regard it as a scandal. And they were entitled to challenge the
Fund to account more fully for what had happened with the R800 000. Their

persisting grievance is what continued to “embroil” the Fund in the scandal.

[42] So the statement in The Herald’s article that the Fund “was embroiled in a
scandal in which R800 000 was allegedly stolen” was not defamatory. It was true.
And to the extent that it was not a fact, it was a comment or opinion that Mr Mtyhopo

was entitled to hold and to express.?

[43] It follows that, from first base, the Fund was not entitled to an interdict. This
conclusion makes it unnecessary to consider Mr Mtyhopo’s further arguments that the
interdict was unwarrantably overbroad, and that it constituted a prior restraint out of
consonance with the judgment of this Court in Print Media and the judgment of the

Supreme Court of Appeal in Midi Television.?

Order

[44] The following order is made:
1. Leave to appeal is granted.
2. The appeal is upheld.
3. The order of the Eastern Cape Division of the High Court,
Grahamstown, is set aside. In its place there is substituted: “The

application is dismissed with costs”.

22 McBride above n 10 and Democratic Alliance v African National Congress and Another [2015] ZACC 1;
2015 (2) SA 232 (CC); 2015 (3) BCLR 298 (CC).

2 Print Media and Midi Television above n 11.

16



4.

The respondent must pay the applicant’s costs.

17

CAMERON J



For the Applicant: S Budlender and M Bishop instructed
by the Legal Resources Centre

For the Respondent: Bowman Gilfillan



